13 Eylül 2012 Perşembe

Bira Psikolojisi


Futbol sezonu başladı. Bira ve içecek tüketiminde bir artış olacaktır.
Bardak tasarımın bira tüketim hızına olan etkisi analiz etmek için harika bir zamanlama!
Kıvrımlı Bardak, Daha Hızlı Biter
İngiltere’deki Bristol Üniversitesindeki araştırmacılar bira ve içecekler üzerine araştırma yapmışlar. İlgisiz bir konu üzerine konuşmalar ve video gösterimi yaparken içmek için bira ve meyve suyu ikam edilmiş. Denekler neyin ölçüldüğünün farkında değillermiş. İçki ve içecekler iki tip bardakta sunulmuş, düz ve yukarıya doğru kıvrımlı. Bira tüketminde düz bardak kullananlar ilginç bir şekilde %60 daha yavaş tüketmişler birayı – yaklaşık 12 dakikaya karşılık
7 dakika.
En temel sebeplerden biri bizim için en temel referans noktası olan bardağın yarısını bu tip bardaklarda bilemeyişimiz. Aslında yarısına geldiğimizi sanırken aslında bardağın üçte ikisine yakınını içmiş oluyoruz ve sonu tabbi ki hızlı bitiyor.
İçki ve İçecekler
İşin ilginç tarafı içeceklerde bu durum söz konusu değil. Bardağın şekli içecek tüketimini çok fazla etkilemiyor. Bunun arkasında yatan her ne kdar ispatlanmamış da olsa içki tüketimine her halükarda dikkat ediyor olmamız ve susuzluğumuz gittiğinde içmeyi bırakmamız olabilir.
Kısa ve Geniş, Yüksek ve İnce
Bunu destekleyebilecek bir çalışma çocuklar üzerinde yapılmış. Cornell’de yapılan araştırmada, geniş ve kısa bardaklarda meyve suyu tüketimi çocukların %74 oranda daha fazla meyve suyu içtiğini göstermiş. Yetişkinlerde yine çok belirgin bir artış olmamış.
Çocuklar için meyve suyu yetişkenleri göre daha önem verdikleri bir konu...
Kıvrımlı bardaklardaki hacim hesaplamasını yapamadığımız gibi burada da çocukalrın genişlikten çok yüksekliği gözleri ile ölçmeleri ön planda. Yazar Brian Wansik’in araştırmasına göre “Bir bardağı dolsururken, bardağın genişliğini göremezden gelip yüksekliğine odaklanıyoruz. Bu sebeple genellikle geniş bardakları fazla doldurma eğilimindeyiz.”

Hatta en tecrübeli barmenler bile bardağı doldururken kıvrımlı veya geniş bardaklarda daha çok hata yapıp taşıyorlarmış.
Strateji Belirlemek
Barlar ve restoranlar için durum braz karışık, her ne kadar alkol tüketimini artırmak istelerse, bir yandan da herkesin sarhoş olmamasına dikkat etmek durumdalar. Genellikle işletmelerin kıvrımlı bardak seçtiklerine şahit oluyoruz. Genellikle daha fazla tüketime artırmak istedikleri ortada. Bu aynı zamanda masalardaki sirkülasyon hızını da artırıcı bir faktör, müşteri sarhoş olup olay çıkarmazsa tabii ki.

Biz bireyler de bu şekilleri seçerken dikkatli olmalıyız. Niyetimiz kendimizi dağıtmak değilse düz ve uzun bir bardak tercih etmekte fayda var. Kıvrımlı ve geniş bardaklar, zannettiğimizden daha içmemize sebep oluyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder